Пільги, яких нема: чому ветерани на півдні Одещини не можуть скористатися законним правом на безоплатний проїзд — і що з цим робити

Питання безкоштовного проїзду для ветеранів, яке порушила Болградська районна Спілка ветеранів Афганістану, набирає обертів. І дедалі більше схоже не на локальну проблему, а на тріщину в державній системі пільг, яка стрімко розширюється.
Депутат Одеської обласної ради Дмитро Чапір, який раніше отримав офіційну скаргу від ветеранів і публічно відреагував на ситуацію, не залишає тему. Він наголошує: ситуація кричуща, і потрібні не розмови, а рішення. Як голова постійної комісії з питань охорони здоров’я та соціальної політики, він вже ініціював офіційні запити до профільних департаментів ОВА, готує розгляд цього питання на нараді.
«Ми надіслали чітко сформульовані запити з конкретними пропозиціями вирішення ситуації — у відповідь лише формальні відписки , без жодної реакції по суті.
Таке ігнорування проблем — неприйнятне. Це не просто бюрократизм — це відверта байдужість», — зазначає депутат у своєму дописі.
«Кут огляду» звертає увагу, що ця проблема дійсно стає все актуальнішою в умовах сьогодення. Під час пресконференції голови Арцизької громади Сергія Парпуланського також лунало це питання, одна з мешканок запропонувала конкретне рішення: виділити два пільгові місця в кожному громадському транспорті у місті — для ветеранів та осіб із посвідченням УБД. Пропозиція цілком логічна й можлива в реалізації.
Але на практиці цього поки немає. І проблема не стільки в перевізниках, скільки в самій конструкції системи: «Держава не має права стояти осторонь від зобов’язань, які сама на себе взяла», - зазначає Дмитро Петрович.
Відповідальність перекладається на громади, які в умовах воєнного стану ледь зводять кінці з кінцями. Додайте сюди ще технічні бар’єри — як-от відсутність атестованих автостанцій, через що видача пільгового квитка стає неможливою навіть теоретично — і отримаємо глухий кут.
В Україні, за даними Держкомстату, на безкоштовний проїзд мають право 19 категорій населення. Але в умовах війни місцеві бюджети втратили значну частину доходів, зокрема — 100% ПДФО з зарплат військових, які тепер спрямовуються до держбюджету. Це необхідне рішення, але наслідки — очевидні: громади втратили фінансову подушку для таких програм, як компенсація за пільгові перевезення. Згідно з чинним законодавством, механізм компенсації перевізникам дійсно передбачено — але на практиці він або не працює, або працює вибірково. Відповідно до постанови Кабміну №354, компенсація витрат здійснюється з місцевих бюджетів. Якщо ж громада не має коштів — пільг як таких просто не існує.
Готуючи матеріал, ми спиралися на звернення Болградської районної Спілки ветеранів, публічну позицію депутата Дмитра Чапіра, а також свідчення мешканців, озвучені під час публічних заходів в Арцизькій громаді.
Слідкуйте за новинами від «Кут огляду»:
✅ у facebook (та запроси друзів!)
✅ у нашому Telegram-каналі
✅ в Instagram